Tuesday 16 April 2013

Cara Merawat Kurap

Assalamua'alaikum & Hello.... Kalau korang nak tahu kurap ni memang femouslah kalau korang nak tahu. Kurap ni kebanyakkannya adalah masalah biasa kepada haiwan berbulu seperti kucing. Kurap terhasil daripada fungus or hama. Korang akan buat apa kalau kucing korang ada masalah ni? Hantar klinik haiwan? tu dah semistinya semua orang tahu. Yang orang tak tahu ialah rawatan alternatif untuk masalah ni. Terdapat banyak kaedah rawatan untuk kucing korang yang cute tu.

Sebelum korang teruskan bacaan, saya nak bagi peringatan tau, sebab petua dekat bawah ni hasil pembacaan & matlumat daripada kawan2 saya tau. So, segala risiko di bawah tanggungan sendiri. 

Cara pertama - Minyak Goreng Ikan
Korang sapukan minyak yang telah digunakan untuk mengoreng ikan di tempat yg terkena kurap tu.  Jangan korang sapu minyak yg tengah panas tu pulak sudah.

Cara kedua - Minyak Gamat
Minyak gamat memang banyak khasiat untuk manusia. Tapi tak tahulah pulak boleh guna untuk kucing. Cara ni dapat dari Papa Hero.

Cara ketiga - Minyak Hitam Terpakai
Cara ni saya dapat dari KucenMaster. Tak sampai hati pulak nak sapu minyak hitam dekat kucing. Nanti kotor. Tapi kalau korang nk try boleh je :)

Cara keempat - Baygon or Ridsect
Menggunakan penyembur racun serangga jenis air seperti Baygon or Ridsect. Dengar khabarnya penggunaan penyembur racun serangga ni amat mujarab. Tapi kalau ada kesan sampingan tak tahulah pulak.

Pada saya, saya lebih percayakan ubat ubatan moden. dekat rumah saya takde stanby ubat anti fungus pun. Ubat kutu adalah. Tapi kalau Daisy ada kurap terus bawak je pergi jumpa vet kan senang.. 

Nilah ubat kutu yang saya guna untuk Daisy :)

with love & care from me Nazifah Hashim
Goodnight everybody :)

No comments:

Post a Comment